Toerregels voor groepsrijden

In dit beperkte openbare gedeelte kun je informatie over de ReigerRijders vinden. Als je - nadat je minimaal een keer meegereden hebt - meer wilt lezen op dit forum, dien je je te registreren.
Gebruikersavatar
Jaap
Site Admin
Berichten: 1456
Lid geworden op: Di Mei 04, 2010 23:00
Locatie: Heerhugowaard
Contact:

Toerregels voor groepsrijden

Berichtdoor Jaap » Zo Mei 09, 2010 16:50

Toerregels: mag àlles wel?

Samen motorrijden is natuurlijk leuk, maar nog leuker - en zeker ook veiliger - als men zich aan een paar (bijna standaard-)regels houdt.


Groepsgrootte

In de praktijk is gebleken dat een motorgroep het beste uit maximaal 8 à 10 motoren kan bestaan. Grotere groepen worden onoverzichtelijk, dus ook onveiliger. Hou daar rekening mee als je tijdens een bakkie koffie een groep samenstelt. In de praktijk blijkt dat bij de ReigerRijders niet gekozen wordt voor meer groepen, maar voor één grote(re) groep. Geen probleem. Maar je kùnt dus andere afspraken maken.


Snelheid

De snelheid wordt aangegeven door de "voorste rijder". Deze bepaalt (uiteraard na overleg) tijdens het rijden meestal ook de route, want er moeten vaak snel beslissingen genomen worden. Dat gebeurt o.a. bij wegomleidingen, ongelukken e.d. Op dat moment is er geen tijd om te overleggen. Dat hij/zij zich wel eens zal vergissen spreekt voor zich. Maak daar geen probleem van. Dat neemt trouwens niet weg dat je zelf verantwoordelijk blijft voor je eigen route en rijstijl.

Het is absoluut verstandig om van tevoren af te spreken hoe hard (of hoe zacht) gereden zal gaan worden en hoe te handelen bij het elkaar kwijtraken. Zie ook Groepsrijden (kleine èn grote groepen) hieronder.

Gemiddeld zal een voorrijder de maximumsnelheid op de openbare weg als adviessnelheid aanhouden. Hoewel er soms voorrijders zijn die die maximumsnelheid met ongeveer 5-10% vermeerderen, zodat ze nooit door auto's achterop gereden zullen worden. Dat is bij velen al een onderdeel van de rij-opleiding geweest. Als je denkt dat dat te hard gaat, meld dat dan!


Baksteenrijden

Afbeelding

Op provinciale wegen raast het verkeer vlak langs elkaar. Rijd daarom niet te dicht bij de middenstreep. Bij het rijden in een groep kan het beste in "baksteenformatie" gereden worden, waarbij de eerste motor iets links van de rechterrijstrook rijdt, de tweede iets rechts daarvan. Op wegen met gescheiden rijstroken kan de koppositie aan de linkerzijde van de eigen rijstrook ook worden ingenomen. De nummer twee rijdt rechts daar achter. Kies bij het inhalen positie zo ver mogelijk van de andere voertuigen vandaan. Voor de duidelijkheid hiernaast een schetsje van zoals een ideale motorgroep rijdt.


Groepsrijden (kleine èn grote groepen)

Bij toertochten is het natuurlijk leuk als je elkaar niet kwijt raakt. Dat geldt voor kleine, maar zeker voor grote groepen motorrijders. Dat is vrij makkelijk te verwezenlijken. Je moet echter van te voren wat afspraken maken. Bij de ReigerRijders hebben we in principe de volgende afspraak: in je spiegels hou je je directe achterrijder in de gaten. Als de groep rechtdoor gaat, is er nooit wat aan de hand. Gewoon altijd rechtdoor rijden, ook als je de groep kwijt bent. Mocht de groep ergens afslaan, ga jij mee. Mis je ná de afslag je directe achterrijder, dan stop je op een punt vlak ná de bocht, waar je gaat wachten tot je achterrijder er weer is. Probeer zichtbaar aanwezig te zijn voor je achterrijder. Denk wel om je eigen veiligheid! Mocht je directe achterrijder ook zijn/haar achterrijder kwijt zijn, dan neemt hij/zij jouw plaats in en jij gaat weer achter de groep aan. Op deze manier is het theoretisch onmogelijk dat je elkaar kwijt raakt.

De grootste verwarring ontstaat meestal als het langer duurt dan verwacht. Hou zou zo maar kunnen dat je tien minuten (of zelfs nog langer) moet wachten voordat je weer een bekende ziet. Veel mensen denken dan: ik ga toch maar zoeken. Beter is om gewoon te wachten, in het uiterste geval komt de hele groep terug... Uiteraard is het prettig als je wat mobiele nummers van mensen in de groep hebt, zodat je zou kunnen bellen als het nodig is.


Motorrijders en files

In de wet staat niet meer expliciet dat het verboden is om op de motor een langzaam rijdende of stilstaande file in te halen. Je kunt je afvragen of het veilig is om met groepen motorrijders files in te halen, maar het kán natuurlijk wel eens nodig zijn. In de dagelijkse praktijk zien we dat motorrijders op verschillende manieren langs en tussen de file gaan. Om niet steeds weer te hoeven discussiëren over wat wel en wat niet verantwoord is, hebben we wat tips voor het gedrag in de file opgeschreven, waar iedereen vrede mee kan hebben. Laten we het een gedragscode noemen, die net zoals de bekende motorrijdersgroet bij het motorrijden hoort. Als je je daar aan houdt, voorkom je bovendien mogelijke irritatie bij de automobilisten die je inhaalt.


Hoe haal je bij voorkeur in?

Gebruik de ruimte tussen de rijen wachtende auto's op een aangepaste manier. Je hebt geen recht op het gebruik van deze ruimte, maar het wordt gedoogd. Bij een ongeval kan (een deel van) de schuld aan de motorrijder worden toegeschreven, afhankelijk van de situatie en het gedrag van de motorrijder. Standaard ga je altijd tussen de twee meest linkse rijen auto's door inhalen. Rij met aangepaste snelheid langs een (rijdende) file. Zorg er voor dat het snelheidsverschil tussen jou en de file niet meer is dan circa 10 km/uur. Op die manier kun je per auto kijken of je deze veilig voorbij kunt rijden. Voeg weer in als de file sneller gaat rijden dan stapvoets en rijd mee met de file. Gebruik je richtingaanwijzer om aan te geven dat je invoegt.

Wees er op bedacht dat als er "gaten" in de file vallen, automobilisten geneigd zijn om onverwachts van rijstrook te wisselen. Een reden te meer om in te voegen wanneer de file sneller gaat rijden.

Wees bij een stilstaande file, zeker in de zomerperiode, bedacht op plotseling openzwaaiende autoportieren. Als je met meerdere motorrijders bent, gedraag je dan hetzelfde en rijdt rustig achter elkaar tussen de file door.


Hoe nader je een file?

Als je een file nadert, gebruik dan je spiegels om te zien of de auto's achter je tot stilstand komen. Verminder geleidelijk snelheid en attendeer het achteropkomende verkeer door een signaal met je alarmlichten of je remlicht te geven. Als je als laatste in de file staat, gebruik dan ook je alarmlichten of je remlicht om het achteropkomende verkeer op jouw aanwezigheid te attenderen. Houd altijd voldoende afstand tot de voorganger en probeer, als dat mogelijk is, je tussen de rijen met wachtende auto's op te stellen. Die kunnen een eventuele klap beter opvangen dan jouw motorfiets.


Waar haal je absoluut niet in?

Diverse delen van de rijbaan zijn uitdrukkelijk niet bestemd als inhaalstrook; ook niet voor motorrijders. Het is in de eerste plaats verboden, daarnaast ook onveilig. Immers, op sommige weggedeelten ligt vaak veel troep, wat een valpartij of tot een lekke band kan leiden. Rijd om een file te passeren nooit over: vluchtstroken, doelgroepstroken, afgezette rijstroken, verdrijvingvlakken (ook bekend als sergeantstrepen), puntstukken (de wit gekleurde en soms verraderlijk gladde taartpunten op het wegdek) en tenslotte redresseerstroken (de smalle strook asfalt tussen de linker rijstrook en de vangrail).


Automobilisten en motorrijders samen

Om het passeren van een stilstaande of langzaam rijdende file veilig te laten verlopen moet de motorrijder de nodige voorzichtigheid in acht nemen. Daarvoor is deze gedragscode opgesteld. Maar met een beetje hulp en begrip van u als automobilist kan het samenspel met motorrijders nog vloeiender en dus veiliger verlopen.


Laat wat ruimte vrij

Motorrijders rijden bij voorkeur in de ruimte tussen de meest linker file en de rij auto's rechts daarvan. U maakt het inhalen veiliger door deze ruimte zo veel mogelijk vrij te laten. Meestal is het al voldoende als u in het midden van uw rijstrook rijdt, soms helpt het enorm als u enigszins rechts of links (afhankelijk van de strook waarop u zit) stuurt.


Let op bij richtingsverandering

Filerijden betekent soms een strook opschuiven door een wegversmalling. Als u van baan verandert, geef dan duidelijk richting aan en let op of u niet wordt ingehaald door een motorrijder.


Zet geen portieren open

Een auto kan flink heet worden als hij een tijdje in een file staat. Zwaai u dan niet uw portier open om extra frisse lucht binnen te krijgen en let er ook op dat uw passagiers dat niet doen. Kunt u zich voorstellen wat het voor een motorrijder betekent als zo'n portier vlak voor hem of haar openvliegt?


Wie onderschrijven deze gedragscode?

De gedragscode wordt gedragen door het Korps Landelijke Politiediensten, Politie Verkeers Instituut, Regiopolitie Amsterdam/Amstelland, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland, Motorrijders Aktiegroep, de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging, Rijksdienst voor het Wegverkeer, ANWB, Rijkswaterstaat, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, RAI, BOVAG, Veilig Verkeer Nederland, Stichting CBR en de Verkeerschout van het Arrondissementsparket in Amsterdam.

Terug naar “ReigerRijders openbaar gedeelte”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast